Keblinger

Keblinger

Kyykytys kunniassa

| tiistai 2. syyskuuta 2014
Nordea Henkivakuutus Suomessa on yhä kekkosenaikainen kyykytysmentaliteetti kunniassaan päätellen siitä, miten he kohtelevat korvauksenhakijaa. On myönnettävä, että vastaavaan syyllistyvät kokemukseni mukaan muutkin vakuutusyhtiöt, mutta tuorein kokemus on nyt tosiaan Nordeasta.

Omaisellani oli kyseisessä yhtiössä pieni säästöhenkivakuutus, jonka edunsaajiksi hän oli merkinnyt "omaiset". Aika pian omaiseni kuoleman jälkeen henkivakuutusyhtiö lähestyi minua kirjeellä, joka sisälsi "ilmoituksen vakuutuskorvauksesta",  yhden korvaushakemuslomakkeen, "Edunsaajamääräykset ja korvauksen hakemiseen tarvittavat liitteet" -nimisen paperin sekä kahtia taitetun kirjearkin kokoisen kirjekuoren, jonka postimaksun Nordea Henkivakuutus maksaa.

Lomake näytti jo alun perin minusta hankalalta, mutta päätin unohtaa sen, kunnes tärkein eli perunkirjoitus olisi tehty. Perunkirjoituksen jälkeisenä päivänä tartuin lomakkeeseen. Sen alalaidassa luki: "Tämä lomake voidaan postittaa yllä olevaan osoitteeseen ilman postimerkkiä.".

- Kiva juttu, ajattelin. Siispä ei muuta kuin kynä suihkimaan ja lomake postiin.

Ensin lomakkeeseen tuli Perustiedot: vakuutetun nimi, henkilötunnus ja vakuutusnumero. Niistä selviydyin näppärästi.

Sen jälkeen tuli osio Edunsaajan tiedot. Sihen piti merkitä edunsaajan nimi, henkilötunnus, jakeluosoite sekä edunsaajan ja vakuutetun välinen sukulaisuussuhde (lähisukulainen, aviopuoliso, ei lähisukulainen).

Jo tässä meni sormi suuhun. Kun edunsaajina ovat "omaiset", se tarkoittaa mukana olleen ohjeen mukaan sitä, että  "perilliset" saavat vakuutuskorvauksen, mikäli aviopuoliso ei ole elossa. Miksi vakuutusyhtiö lähetti vain yhden lomakkeen, jossa oli tila vain yhden edunsaajan tiedoille? Oliko tarkoitus, että korvaus haetaan ja maksetaan vain yhdelle edunsaajista? Vai onko Suomessa yleistäkin, että edesmenneellä on vain yksi ainoa omainen?

Asianajajamme käsitys oli, ettei vakuutusyhtiö todellakaan suostuisi maksamaan korvausta vain yhdelle perilliselle, kun kerran toinenkin on olemassa. Korvaus maksettaisiin ilman muuta heille puoliksi eikä asiassa olisi neuvottelunvaraa.

Päätin, että kirjoitan toisen edunsaajan tiedot kohtaan Viesti korvauskäsittelijälle. Mutkun tällä toisella edunsaajalla ei ole suomalaista henkilötunnusta. Mitä tietoja sen sijasta pitäisi antaa vai tarvitaanko mitään? Jääkö korvaus tämän takia maksamatta? Nyt oli jo kaksi sormea suussa.

Sitten tuli kohta Korvauksen tiedot. Korvaus maksetaan tilille (Pankkitilin numero) oli päällisin puolin helppo nakki. Paitsi että kun pyysin ulkomailla asuvalta perilliseltä pankkitilin numeroa, siinä oli viisi riviä erilaisia nimiä ja koodeja ja kaksi numeroa, jotka molemmat olivat tulkittavissa pankkitilin numeroiksi. Liian vaikeaa! Onneksi muistin, että hänellä on pankkitili myös Suomessa. Puolisoni soitti hänelle ja sai tilin numeron.

Mutta sitten: IBAN- ja SWIFT-koodit. Eikö Nordea Henkivakuutus Suomessa todella ole minua ammattitaitoisempaa henkilökuntaa, joka osaisi googlata nämä koodit tai kaivella ne vaikkapa perimätietona kulkevasta koodilistastaan? Miksi MINUN pitäisi ne tietää? Toisen edunsaajan pankin koodin löysin omasta verkkopankistani, koska tilimme on samassa pankissa. Mutta toisen edunsaajan pankin verkkosivuilta ei löytynyt noita koodeja. Ei niissä ollut kuin pankin osoite ja puhelinnumero. Ovatko koodit niin tarkoin varjeltu salaisuus, ettei niitä voida antaa kaiken kansan käyttöön? Joudun ilmeisesti soittamaan pankkiin varmistaakseni koodin. Googlaus tuotti nimittäin eri tuloksen kuin minkä sain tilin omistajalta puhelimitse. Kumpi mahtaa olla oikea? Kolmas sormi meni suuhun.

Ja sitä en tosiaan tajua, miksi noita koodeja kysellään vakuutuskorvaushakemuksessa. Jos niitä johonkin tarvitaan, kummastelen, ettei niiden tunteminen kuulu vakuutusvirkailijoiden toimenkuvaan.

Seuraavaksi täytettävät kohdat ovat  Nordean konttorin numero ja nimi sekä Konttorin yhteyshenkilö ja puhelin. MITÄH! Omaisellani on tili Nordean konttorissa ja hänellä oli siellä yhteyshenkilökin, kunnes tämä jäi eläkkeelle. Näitäkö tietoja tarkoitetaan? Vai olettaako Nordea Henkivakuutus Suomi todella, että kaikilla Suomen kansalaisilla ja osalla muidenkin maiden kansalaisista on oma Nordean konttori, jonka "numeron" he tietävät?  Minkä hiton numeron! Ja oma yhteyshenkilö, jonkinlainen kotiryssä! Tai -svedu.

Nyt näin jo punaista. Ja suussa oli neljä sormea.

Sen jälkeen tulivatkin enää Allekirjoitukset. Tilaa niille oli reilusti, ehkäpä siksi, että kohdassa luki myös: (alaikäisen osalta molemmat huoltajat). No hyvä, ajattelin, tämä todistaa myös sen, että lomake on kuin onkin tarkoitettu kaikkien hakijoiden yhteiseen käyttöön. Pyysin paikalla olevaa perillistä kirjoittamaan nimensä niin, että myös toinen allekirjoitus mahtuisi.

Lopussa kerrottiin Korvaushakemuksessa yleensä tarvittavat liitteet: Vakuutetun sukuselvitys (katkeamaton virkatodistusketju 15 v iästä alkaen), Virkatodistus.

Kenen virkatodistus tähän halutaan? Kuolleen omaisemme? Yhden edunsaajan? Kaikkien edunsaajien? Nyt oli suussa jo koko nyrkki.

Tämä pieni, sievä lomake tyrmäsi minut täysin.

Niinpä marssin lannistuneena pankin neuvontatiskille ja pyysin apua. Miksen osaa täyttää tätä? Missä vika?

Selvisihän se, ainakin osittain.

1) Korvaushakemus pitää täyttää jokaista edunsaajaa varten erikseen. Sitä vain ei sanottu missään minulle tulleessa materiaalissa. Eikä mukana tosiaan ollut kuin yksi lomake.

2) Hakemuslomake oli vanhentunut. Pankissa minulle tulostettiin kolme kappaletta uusittua lomaketta, joka olikin hieman selvempi.

Uudessa lomakkeessa ei enää mainittu Nordean konttoria eikä vaadittu virkatodistusta. Sen sijaan kerrottiin, että liitteeksi (yhdet asiakirjat vakuutusta kohti) tarvittiin sukuselvityksen lisäksi kuolinsyytodistus ja kopio henkilöllisyyden tunnistusasiakirjasta.

Virkailija neuvoi, että ulkomailla asuvan kannattaa ottaa kopio passinsa nimiösivusta ja lähettää se. Minä voisin lähettää hakemuslomakkeen hänelle skannattuna, mutta hänen pitäisi tulostaa se, täyttää ja allekirjoittaa ja lähettää alkuperäinen, allekirjoitettu lomake minulle liitettäväksi toisen hakemuslomakkeen kanssa samaan kuoreen.

Lisäksi ohjeissa luki, että korvaushakemuksen liitteeksi tarvitaan kopio tiliotteesta, josta ilmenee edunsajan omistusoikeus pankkitiliin, jolle korvaus maksetaan. Joku voisi luulla, että tämä tarkoittaa pankilta pyydettävää todistusta tilin omistuksesta. Toivottavasti näin ei ole, vaan kopio normaalista tiliotteesta riittää. Siinä ei ole kuin yksi pulma: ulkomailla asuvalla edunsaajalla ei kuulemma ole yhtään tiliotetta eikä hän pysty sieltä käyttämään nettipankka, josta tiliotteet normaalisti tulostetaan. Nähtäväksi jää, miten tämä ratkaistaan. Ja tarvitaankohan tiliotetta oikeasti? En muistanut kysyä tätä pankissa käydessäni.

Mutta sitten vielä se kuolinsyytodistus. Eihän meillä sellaista ole! Sitä ei normaalisti tarvita mihinkään, kun ihmisen kuolema voidaan tarvittaessa todistaa maistraatista saatavalla virkatodistuksella. Ei auttanut muu kuin ottaa yhteyttä omaiseni hoitolaitoksen esimieheen ja kysyä, kirjoittiko omaiseni lääkäri kuolinsyytodistuksen ja jos kirjoitti, voisinko saada sen. Ja jos ei kirjoittanut, voisiko hän kirjoittaa sen jälkikäteen? Tähänkin tarvittiin kaksi sähköpostia, koska kävi ilmi, että henkilö on pitkällä lomalla ja hänellä on sijainen. En ole saanut laitoksesta vielä vastausta eli en tiedä, onko kuolinsyytodistus mahdollista vielä saada. Eiköhän.

Sekin kyllä hieman ihmetyttää, että miten nämä kaikki paperit (2 hakemuslomaketta, 2 kopiota passin nimisivusta, 2 kopiota tiliotteesta, kuolinsyytodistus, todistus yhden perijän perinnöstäluopumisesta sekä monisivuinen sukuselvitys) saadaan mahtumaan pienenpieneen kirjekuoreen.

Puolisoni arvelee, että korvauksen hakeminen on tehty tahallaan niin vaikeaksi, että vähintään neljännes hakijoista luopuu puuhasta ja antaa olla. Näin vakuutusyhtiö käärii ilmaista rahaa. Se olisi kyllä törkeää ottaen huomioon, että säästöhenkivakuutus ei edes ole alunperin vakuutusyhtiön rahaa. Se on omaiseni ihan itse säästämää ja vakuutusyhtiöön tallettamaa rahaa, joka yhtiön pitäisi nyt vain maksaa meille takaisin.
 

--

Oma tilanne:


Ei mitään vakavaa.

4 kommenttia:

{ annikki } at: 3. syyskuuta 2014 klo 11.35 kirjoitti...

Uskomatonta byrokratiaa! Pitäisiköhän minun nostaa oma pieni säästövakuutukseni pois Nordeasta, etteivät lapseni aikanaan joutuisi tuollaiseen rumbaan.

{ zipper } at: 3. heinäkuuta 2017 klo 16.29 kirjoitti...

Niinpä niin, sama ruljanssi täällä ja sama määrä paperitauhkaa hallittavana; ei- nordealaisille tehty kai tarkoituksella hankalaksi. Oman tilini ymmärsin lopettaa vuosia sitten.

Anonyymi at: 17. lokakuuta 2017 klo 14.40 kirjoitti...

Juuri lähetin korvaushakemuksen Nordeaan. Ei minulla kyllä ollut tuollaisia vaikeuksia ymmärtää hakemuslomakkeita.

{ Maija } at: 17. lokakuuta 2017 klo 15.26 kirjoitti...

Sinulla olikin se uusittu, selkeämpi lomake, hyvä Anonyymi :) Eikä tainnut olla ulkosuomalaisia edunsaajiakana.

Lähetä kommentti

 

Copyright © 2010 Dementin omainen Blogger Template by Dzignine