Keblinger

Keblinger

Vaikeinta asuntokaupoissa

| perjantai 29. marraskuuta 2013
Tiesittekö, mikä on vaikeinta asuntokaupoissa?

Ei, ei se ole ostajan löytäminen. Sen hoitaa kiinteistönvälitystoimisto palkkiota vastaan. Yhtä helposti hoituu kauppakirjojen tekeminen ja allekirjoittaminen. Asunnon tyhjentäminen on työlästä, muttei varsinaisesti vaikeaa. Sähkösopimuksen irtisanominen hoituu sähköpostilla muutamassa minuutissa.

Hankalinta on kotivakuutuksen irtisanominen.

Olen viime vuosina asioinut varsin paljon eri viranomaisten ja "palveluja" tuottavien tahojen kanssa, ja kaikki merkit viittaavat siihen, että jäykintä toiminta on vakuutusyhtiöissä. Kelakin on jo nykyään tosi notkea. Kaupungin ja paikoitellen Kelankin lomakkeet ovat huonoja, mutta ei niissä asiointia enää juurikaan vaikeuteta tarpeettomasti.

Kun muistisairaan omaiseni entinen koti nyt myydään, sen kotivakuutuksen irtisanominen tuli ajankohtaiseksi. Hänen vakuutuksensa oli yhtiössä A, jonka kotivakuutukset ovat siirtymässä vuoden alusta toiselle, isommalle vakuutusyhtiölle B. Tältä uudelta yhtiöltä B tuli hiljattain paperinivaska, jossa kerrottiin siirtymästä ja annettiin palvelunumero.

Soitin sinne. Näppäinvalintoja piti tehdä vain yksi ja Reidar Wasenius ehti lausahtaa vain kerran, että kaikki asiakaspalvelijamme ovat juuri nyt varattuja, kun ystävällinen naisääni jo vastasikin. Hän ei nähnyt asiassa mitään ongelmaa tämän vakuutusyhtiön puolelta, vaan lakkautti siirtymässä olevan vakuutuksen vuoden vaiheesta lähtien. Hän päätti kuitenkin kysyä vakuutusyhtiöstä A, pitäisikö asian hyväksi tehdä vielä jotakin muuta. Jäin roikkumaan langalle ja kuuntelemaan taukomusiikkia. Oletin, että hän palaisi pian linjalle ja kertoisi, miten asia oli. Seuraavaksi kuului kuitenkin soittoääni ja joku vastasi puhelimeen:

- Asiakaspalvelu, Anna Avulias.
- Anteeksi, mutta missä tämä puhelu on?
- Vakuutusyhtiössä A. Miten voin auttaa?

Vakuutusyhtiön A asiakaspalvelija kertoi, että kotivakuutus tulee irtisanoa kirjallisesti. Helpoiten se kävisi, kun omaiseni täyttäisi lomakkeen netissä. Kerroin hänelle, että omaiseni on dementoitunut eikä osaa käyttää tietokonetta. Hän ei myöskään osaa täyttää lomaketta käsin, koska hän ei osaa enää pidellä kynää.

- Siinä tapauksessa voin lähettää valmiiksi täytetyn lomakkeen, jonka hän voi allekirjoittaa.
- Kuten sanoin, hän ei osaa pidellä kynää. Hän ei pysty allekirjoittamaan. Olen edunvalvoja.

Asiakaspalvelija ei väistynyt kannastaan, että irtisanominen pitää tehdä kirjallisena. Hänen mukaansa vakuutusyhtiö B vaatii sitä. Kerroin, että vakuutusyhtiön B asiakaspalvelija oli juuri irtisanonut omaiseni kotivakuutuksen, joten he eivät mitenkään voi vaatia sitä enää.

Ehdotin, että entä jos en tee mitään. Vakuutusyhtiö B:n puolella oleva vakuutus on irtisanottu eikä minua haittaa, vaikka omaiseni olisi maksanut kuukauden tai pari ylimääräistä vakuutusta vakuutusyhtiölle A. Kyse on korkeintaan muutamasta kympistä.

- Ei se kyllä käy.  Kyllä tämä on hoidettava kirjallisesti. Tarvitaan vähintään kopio kauppakirjasta.

Puhelun lopuksi sovittiin, että skannaan myydyn asunnon kauppakirjan ja lähetän sen vakuutusyhtiön B asiakaspalveluun sähköpostitse. Siis juuri siihen samaan paikkaan, josta minulle juuri kerrottiin, että asia on hoidossa ja vakuutus katkaistu.

--

Oma tilanne:

Lepo parantaa muistia.

1 kommenttia:

Anonyymi at: 19. helmikuuta 2014 klo 10.10 kirjoitti...

Tähän voi todeta näin jälkikäteisesti, että juuri tämä homma hoitui aivan itsekseen, kun muistisairas isäni jätti niin monta laskua maksamatta, että vakuutusyhtiö hoiti irtisanomisen...

Petteri

Lähetä kommentti

 

Copyright © 2010 Dementin omainen Blogger Template by Dzignine