Keblinger

Keblinger

Kauanko omaisellasi on ollut tämä tyrä?

| keskiviikko 9. toukokuuta 2012
En ole koskaan nähnyt omaistani alasti. Se saattaa olla harvinaista Suomessa – useimmat varmaan saunovat perheittäin ainakin kesämökillä. Suvussamme ei ole mökkejä suoraan ylenevässä eikä alenevassa polvessa, joten yhteissaunominen on jäänyt väliin. Siten olin täysin valmistautumaton, kun Kotihoito kysyi viestivihossa, onko omaiseni tyrä ollut aina näin iso. Omaiseni ei itse tiennyt, että hänellä on tyrä. Puolisoni ei tiennyt, ei myöskään kälyni. Enkä minäkään ollut sitä koskaan nähnyt.

Kotihoidon mielestä omaiseni tarvitsi tyrän takia lääkäriä ja minun pitäisi järjestää asia. Mielenkiintoista, koska minulle oli pari kuukautta aikaisemmin kerrottu, että omaiseni pääsisi Kotihoidon oman lääkärin potilaaksi. Muutamaa viikkoa aikaisemmin viestivihkoon oli kirjoitettu, että "lääkäri kävi kartoituskäynnillä".  Olisin halunnut olla paikalla lääkärin käydessä ja mielestäni olimme siitä Kotihoidon kanssa sopineetkin, mutta jostakin syystä minulle ei ilmoitettu tästä käynnistä. En myöskään tiennyt lääkärin nimeä enkä yhteystietoja. Millähän lailla minä nyt sitten sen asian järjestäisin?

Soitin Kotihoidon päivystykseen, sain lääkärin nimen ja laitoin hänelle sähköpostia, jossa toivoin hänen käyvän katsomassa potilasta. En saanut viestiini mitään vastausta.

Seuraavaksi Kotihoidosta soitettiin minulle. Hoitajat olivat edelleen huolissaan omaiseni tyrästä, mutta soittaja ei osannut sanoa, onko lääkäri käynyt katsomassa sitä vai ei. Hoitajan mielestä omaiseni pitäisi viedä kuvaukseen. Keskustelimme siitä, miten hänet kuvaan saadaan. Kerroin, että minun nähdäkseni paras vaihtoehto olisi ambulanssi, koska minä ja puolisoni emme ensinnäkään pystyneet helposti ottamaan vapaata yhtä aikaa saattaaksemme omaistamme ja toiseksi ei olisi niin sanottua, että pystyisimme kuljettamaan häntä kahdestaan minnekään. Kotihoito tiesi hyvin itsekin, etteivät omaiseni jalat enää kantaneet.

Asia jätettiin avoimeksi. Päätettiin odottaa, että omaiseni virtsatietulehdus olisi parantunut. Tähän hän oli saanut antibiootin. Kukahan sen hänelle oli määrännyt? Ilmeisesti sama mystinen lääkäri, joka oli tai ei ollut käynyt omaistani katsomassa.

Tyräasia selvisi kyllä aikanaan. Lääkäri (tai joku muu) oli kaivanut omaiseni potilastiedoista faktan, että tyrä oli tutkittu ja kuvattu vuosia aikaisemmin, eikä sille ollut tarvetta tehdä mitään.

Tieto tyrästä oli siis koko ajan ollut omaiseni potilastiedoissa. Minulla ei ollut potilastietoihin pääsyä, mutta minun oletettiin silti tietävän, mitä niissä on.

--

Oma tilanne:

Työkaveri muistutti tänään keskustelusta, jonka olimme käyneet. Minulla ei ollut asiasta hajuakaan.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

 

Copyright © 2010 Dementin omainen Blogger Template by Dzignine